Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
48 publicaties gevonden
-
een onderzoek naar geschikte applicaties die de self-efficacy van het beweeggedrag van volwassen revalidanten bevorderen
Het revalidatiecentrum Revant te Breda heeft een sportloket. De initiatiefneemsters zien dat (oud) revalidanten terugkeren bij het revalidatiecentrum met oude klachten. Dit komt omdat zij terugvallen in oude sport- en…
-
review van bewegingsstimulerende media-applicaties
Jeroen Hoyng (Kenniscentrum Sport) geeft in dit artikel een uitgebreid overzicht van bewegingsstimulerende applicaties (beweegapps). Samen met collega Sofie Korbee verdeelde hij ze onder in vijf categorieën: activity trackers, health…
-
Met de explosie aan smartphones en apps zijn er spannende, nieuwe mogelijkheden ontstaan om mensen meer te laten bewegen. En alsof dat nog niet genoeg is, komen er om de…
-
In dit artikel gaat Steven Vos dieper in op het soort apps die de TU/e samen met Fontys Hogeschool ontwikkelt. Ze richten zich hierbij op technologische toepassingen om mensen te begeleiden…
-
studenten SBE bedenken beweegactiviteiten voor kinderopvang
Een app die de kinderopvang in beweging moet brengen. Duidelijker kan een naam niet zijn: Kinderopvanginbeweging.nl. Studenten Sport- en Bewegingseducatie (SBE) helpen de ontwikkelaars door activiteiten te ontwikkelen voor deze…
-
a cross sectional study
Background: Physical inactivity is a growing public health concern. Use of mobile applications (apps) may be a powerful tool to encourage physical activity and a healthy lifestyle. For instance, apps…
-
een combinatie van digitale techniek, vakinhoud en didactiek in het spelonderwijs
Dit artikel laat zien hoe de app ‘Video-catch’ werkt in het onderwijs. De vraag hierbij is vooral nog hoe en wanneer het taggen met deze digitale toepassing effectief kan worden…
-
KNHB ontwerpt een hockey warming-up programma
Op basis van de gedachte dat op elk niveau een warming-up wenselijk is, worden in dit artikel de ideeën en principes besproken van het onlangs door VeiligheidNL, KNHB en Interpolis…
-
digitalisering van bewegingsonderwijs en sport
Ook binnen het bewegingsonderwijs gaat de digitalisering niet aan de deur voorbij. Het gebruik van tablets, apps, videofeedback en (serious) games, wordt steeds meer gemeengoed. Zeker voor kinderen is de…
-
een boektweepuntnul uitgave
In dit boek staan praktische voorbeelden van apps, sites en ander digitaal materiaal die ja als leerkracht, ouder of natuurliefhebber in kunt zetten. Inspiratie om zelf op pad te gaan…