Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
42 publicaties gevonden
-
Sinds de invoering van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs in 1996, staan sport- en beweegactiviteiten in het mbo niet meer bij de opleidingsdoelen. Hiermee zijn de ‘sportlessen’ als onderdeel van…
-
Waartoe is het bewegingsonderwijs op aarde? Om de kinderen gezond en fit te houden, da’s nogal wiedes. En ze kunnen tussen de reken- en taallessen door ook mooi hun zinnen…
-
Kinderen op de basisschool brengen dagelijks vier tot zes uur door in het klaslokaal, veelal zittend op hun stoel. Bewegen doen ze in de pauze of tijdens de gymles, maar…
-
bewegen, cognitie en schoolprestaties
In januari 2014 is bij het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam het onderzoeksproject ‘SMART MOVES!’ van start gegaan. SMART MOVES! is gefinancierd door NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek)…
-
de eerste resultaten, factsheet 2017
Sinds 2014 werkt het multidisciplinaire SMART MOVES! consortium aan het onderzoek naar bewegen en leerprestaties bij schoolkinderen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in het kader van het NWO programma Sport. Het…
-
een literatuuronderzoek naar de invloed van fysieke activiteit tijdens het leren op het leren van woorden bij kinderen
Dit bachelorwerkstuk is tweeledig. Enerzijds wordt een NT2-versie voor het spel Dancefloor in het speelhuis Nicotopia ontworpen. In aansluiting daarop wordt een literatuuronderzoek uitgevoerd naar de invloed op bewegen (fysieke activiteit)…
-
perspectives on the future
This manuscript, which arose from the inaugural Tom Rowland Lecture Series at the 2016 North American Society for Pediatric Exercise Medicine conference, provides a brief descriptive review of what is…
-
the Active Smarter Kids (ASK) cluster-randomized controlled trial
Objective: To investigate the effect of a seven-month, school-based cluster-randomized controlled trial on academic performance in 10-year-old children. Methods: In total, 1129 fifth-grade children from 57 elementary schools in Sogn…
-
a systematic review of mechanisms
Context: Physical activity can improve cognitive and mental health, but the underlying mechanisms have not been established. Objective: To present a conceptual model explaining the mechanisms for the effect of…
-
towards an explanatory model
Sport and other forms of physical activities have traditionally held an ambiguous place within schooling, often being pushed to the margins. At the same time, there is a consensus that…