Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
45 publicaties gevonden
-
onderzoeksrapport
Het ZwemanalyseLAB van Hogeschool Windesheim voerde in het kader van het project NL Zwemveilig onderzoek uit naar hoe kinderen in het zwemonderwijs leren. Omdat geconstateerd werd dat de zwemlesmethoden die…
-
Binnen het project NL Zwemveilig heeft het Mulier Instituut de rol toegewezen gekregen verschillende doelgroepen te monitoren om meer te weten te komen over het zwemonderwijs in Nederland. In deze…
-
gegevens analyse 2009-2016
De zwemschool Instituut voor Sportstudies heeft een database opgebouwd met gegevens van kinderen die hun zwemdiploma hebben gehaald bij de zwemschool. Uit de gegevens in de periode 2009-2016 blijkt dat…
-
Nederland wordt (nationaal en internationaal) geschetst als waterland. Binnen de Nederlandse samenleving vormt de zwemvaardigheid een groot goed. Het is daarom belangrijk dat kinderen in een vroeg stadium zwemvaardigheid opdoen…
-
casestudie over de betekenis van het zwemdiploma voor de Kidsclub Zwemmen in Zwolle
Introductie: De casestudie is gericht op de Kidsclub Zwemmen in Zwolle. Dit is een zwemaanbod voor kinderen met een lichamelijke beperking, gedrags-, leer- of ontwikkelingsachterstand. Deze kinderen zitten relatief lang…
-
impuls voor een evidence-based aanpak van het zwemonderwijs, verslag opbrengsten 2016-2017
In dit rapport wordt een overzicht gegeven van de resultaten van het project NL Zwemveilig in 2016-2017. Het project geeft uitvoering aan het Plan van aanpak ‘Op weg naar een…
-
factsheet 2017/9
Zwemmen is in de Nederlandse samenleving belangrijk. Nederland is een waterrijk land en we recreëren graag in het water. Om veilig te water te kunnen, krijgen kinderen in Nederland al…
-
hoe ervaren zwemonderwijzers de pedagogische interactie van het zwemonderwijs?
In opdracht van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ is in dit onderzoek geprobeerd om inzicht te verkrijgen in de ervaringen van zwemonderwijzers voor wat betreft de pedagogische interactie tijdens…
-
Het doel van dit onderzoek was het bepalen van het effect van het geven van zwemles aan jonge kinderen (24-42 maanden oud) op de zwemveiligheid en het vermogen om, na…
-
verslag 2014 - 2015
De gemeente Den Haag vindt het belangrijk dat alle Haagse kinderen leren zwemmen en daarom biedt zij schoolzwemmen aan: een investering in de zwemvaardigheid en zwemveiligheid. Zo heeft iedere leerling…