Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
77 publicaties gevonden
-
De site Wikiwijs geeft toegang tot leermiddelen voor verschillende vakken. Ook voor lichamelijke opvoeding. Docenten en studenten kunnen via deze site ‘halen en brengen’. Dat betekent dat iedereen er leermiddelen kan plaatsen maar ook…
-
In de rubriek Een kijkje in de gymzaal van…komen collega’s aan het woord die iets vertellen over hun ervaringen met LO-onderwijs. Dit keer een jonge collega, die inmiddels enkele jaren lesgeeft. Dat…
-
Het merendeel van de kinderen met een motorische beperking of achterstand doet in hun vrije tijd niet of nauwelijks mee aan sport- en beweegactiviteiten (Bult, Verschuren, Jongmans, Lindeman & Ketelaar, 2011). De…
-
Wil je de leefstijl van leerlingen/studenten op een efficiënte en effectieve manier gezonder maken? Dat kan met de Gezonde School-aanpak. Het werken met de Gezonde Schoolaanpak betekent niet dat jouw school méér…
-
In Nederland wordt onderzoek gedaan naar motorische leerprocessen, zowel praktisch als theoretisch. In dit artikel een kijk op het werk van drie auteurs die artikelen hebben geschreven waar je als docent LO…
-
Het visiedocument voor de jeugdatletiek geeft antwoord op de vraag hoe we de jeugd binnen de atletiek willen benaderen. Deze kindgerichte atletiek biedt kaders en hulp bij de benadering van de jeugd.…
-
van goede docent, naar hypothetisch excellent; de imaginaire selfie
Wat maakt volgens leerlingen een docent lichamelijke opvoeding een excellente gymleraar? In Lichamelijke Opvoeding 5 en 6 is in artikelen de relatie gelegd tussen een onderzoek naar meningen van leerlingen over de…
-
Nederland ambieert een structurele plek bij de beste tien topsportlanden van de wereld. Om deze ambitie te realiseren, is een effectieve en efficiënte manier van talentherkenning en – ontwikkeling nodig en moeten…
-
In Lichamelijke Opvoeding 3 (2014) is het artikel ‘De docent als ‘Rol’model’ gepubliceerd. In dit artikel zijn verschillende rollen van de docent LO uiteengezet (didacticus, observator, presentator, organisator, coach en de pedagoog).…
-
van goede docent, naar hypothetisch excellent; de imaginaire selfie
Wat maakt volgens leerlingen een docent lichamelijke opvoeding een excellente gymleraar? In Lichamelijke Opvoeding 5 is in twee artikelen de relatie gelegd tussen een onderzoek naar meningen van leerlingen over de ‘hypothetisch…