Sorteer op:

340 publicaties gevonden

  • Exploring childcare spaces (2018)

    young children's exploration of the indoor play space in center-based childcare

    Dit proefschrift beschrijft de resultaten van een onderzoek naar de relatie tussen ruimtelijke kenmerken van de binnenspeelruimte in het kinderdagverblijf en exploratief en sociaal gedrag van kinderen. Met een nieuwe…

  • Goalkeeper op het schoolplein (2018)

    een methode gericht op de ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden op het schoolplein in het basisonderwijs

    Dit is de docentenhandleiding voor het gebruik van de methodiek Goalkeeper voor pleinactiviteiten in het basisonderwijs. Het doel van deze methodiek is om zelfregulatie te stimuleren. Behalve deze methodiek bestaat…

  • Openstellen van schoolsportinfrastructuur (2018)

    leidraad voor lokale besturen en scholen

    Ruimte die geschikt is om aan sport te doen moet zo goed mogelijk ingezet worden. Het naschools gebruiken van schoolsportinfrastructuur is een belangrijke stap in het efficiënt inzetten van publieke…

  • Interventiestudie gezonde schoolpleinen (2017)

    het effect op leerlingen van het herinrichten van schoolplein tot gezond schoolplein

    Na de herinrichting van een schoolplein tot ‘Gezond Schoolplein’ is het sociale klimaat op het plein beter dan daarvoor. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Environmental Research (Alterra) en TNO,…

  • Geef jeugd de ruimte! (2010)

    wijkspeelruimte in Vleuten-De Meern

    In mei 2009 stelde de gemeenteraad de nota Speelruimte vast met de titel ‘Geef jeugd de ruimte!’. Deze nota vereist het opstellen van wijkspeelruimteplannen voor de wijken van Utrecht. ‘Wijkplannen’…

  • Playing it safe? (2018)

    a global white paper on risk, liability and children’s play in public space

    There is growing recognition of the benefits of outdoor play experiences with a degree of risk for children of all ages and abilities. However, their opportunities for play are being…

  • Gezond op het plein (2016)

    meer dan bewegen alleen

    Op een Gezond Schoolplein spelen kinderen anders dan op een plein met alleen tegels. De verwachting is dat leerlingen meer en gevarieerder bewegen. Terwijl het meerjarige onderzoekstraject van kennisinstituut Alterra…

  • De kracht van buitenspelen (2016)

    Waar kinderen zijn, wordt gespeeld! Zelfs op een kaal plein of in de wachtkamer van de dokter weten kinderen nog tot een spel te komen. Neemt niet weg dat de…

  • Het schoolplein en een gezonde ontwikkeling (2016)

    belangrijker voor kinderen dan gedacht

    De komende drie jaar (2016-2018) stelt de Gemeente Amsterdam voor het project ‘Impuls Schoolpleinen’ drie miljoen euro beschikbaar voor herinrichting van schoolpleinen. In de periode 2014 – 2016 is er…

  • Buitenspel (2008)

    over jeugdparticipatie op de playground

    Processen van in- en uitsluiting op basis van etniciteit, sekse en leeftijd hebben grote invloed op de participatie van kinderen en jongeren in de activiteiten die plaatsvinden op de Playgrounds…