Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
78 publicaties gevonden
-
impuls voor een evidence-based aanpak van het zwemonderwijs, verslag opbrengsten 2016-2017
In dit rapport wordt een overzicht gegeven van de resultaten van het project NL Zwemveilig in 2016-2017. Het project geeft uitvoering aan het Plan van aanpak ‘Op weg naar een…
-
het verschil tussen een fysiek voorbeeld en een videovoorbeeld bij het aanleren van de schoolslag
De factsheet beschrijft de resultaten van een eerste experiment, waarbij kinderen de schoolslag aanleren door het bekijken van videovoorbeelden op een iPad. Er is een experimentele groep vergeleken met een…
-
In het voorjaar van 2017 voerde Susanne Pinto (studente Universiteit Leiden) onderzoek uit naar de kennisbehoefte van zwemonderwijzers in Nederland. Welke informatie willen lesgevers ontvangen van Nationaal Platform Zwembaden |…
-
factsheet 2017/9
Zwemmen is in de Nederlandse samenleving belangrijk. Nederland is een waterrijk land en we recreëren graag in het water. Om veilig te water te kunnen, krijgen kinderen in Nederland al…
-
betrokkenheid van scholen en gemeenten en lokale vormgeving
Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken in het schoolzwemmen en om zicht te krijgen op de wijze waarop schoolzwemmen lokaal vorm…
-
hoe ervaren zwemonderwijzers de pedagogische interactie van het zwemonderwijs?
In opdracht van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ is in dit onderzoek geprobeerd om inzicht te verkrijgen in de ervaringen van zwemonderwijzers voor wat betreft de pedagogische interactie tijdens…
-
Een artikel over zwemonderwijs voor peuters en kleuters. In dit artikel is onder andere te lezen, dat kinderen jonger als vier jaar nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn om te…
-
Het doel van dit onderzoek was het bepalen van het effect van het geven van zwemles aan jonge kinderen (24-42 maanden oud) op de zwemveiligheid en het vermogen om, na…
-
a developmental and environmental perspective
Dit artikel biedt fundamentele kennis over de ontwikkeling van kinderen en de invloed van water- en omgevingsfactoren op die ontwikkeling. Dit met als doel om het zwemonderwijs te verbeteren, omdat…
-
kan het beter en sneller?
Met het uitbrengen van deze notitie wil het Kenniscentrum Zwemmen van NPZ | NRZ de zwembranche informeren over recente landelijke cijfers over zwemlesduur.