Beweegrichtlijnen

Regelmatig sporten en bewegen is goed voor je. Maar hoeveel moet je dan bewegen? En welke beweging is goed voor je? De beweegrichtlijnen geven antwoord op deze vragen.

De Beweegrichtlijnen zijn sinds 22 augustus 2017 de nationale standaard en geven een kennisbasis voor gezond bewegen. Handig voor alle Nederlanders en handig voor iedereen die in zijn werk sporten en bewegen inzet om mensen te helpen. Zoals de fysiotherapeut, de docent lichamelijke opvoeding, de zorgverleners of de yogaleraar.

Kenniscentrum Sport wijst je de weg in deze richtlijnen, geeft praktische voorbeelden en helpt je om de richtlijnen zelf in de praktijk te brengen.

Wat houden de beweegrichtlijnen in?

De beweegrichtlijnen gaan over de hoeveelheid lichaamsbeweging die nodig is voor een goede gezondheid. Dat betekent:

  • wekelijks 2,5 uur (150 minuten) bewegen,
  • verspreid over meerdere dagen.
  • Matig intensief, zodat je hartslag en je ademhaling iets hoger dan normaal zijn.
  • Voor kinderen, en jongeren tot 18 jaar is dat dagelijks minstens 60 minuten.

Je hoeft niet 30 of 60 minuten achter elkaar te bewegen, zelfs geen 10. Alle kleine beetjes helpen en tellen op tot 150 minuten in de week.

Bijvoorbeeld:

Een volwassene van 45 jaar die (op meerdere dagen per week) 10 minuten stofzuigt, 12 minuten fietst naar de supermarkt en 15 minuten wandelt met de hond, en dagelijks op en neer loopt naar zijn/haar kantoor op de vierde verdieping, voldoet aan de beweegrichtlijnen.

Naast die 2,5 uur, raden de richtlijnen volwassenen ook aan om twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen. Voor jongeren onder de 18 jaar geldt: 3 keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Dat kan krachttraining zijn, maar ook traplopen, hardlopen en (trampoline)springen dragen hieraan bij.

Infographic beweegrichtlijnen

Download de infographic beweegrichtlijnen (pdf)

download

De eerste stap

De eerste stap begint bij het brengen van beweging in je dag. Wat doe je al en waar liggen mogelijkheden? Misschien kom je erachter dat je in de middag meer zou kunnen bewegen. Zoals een lunchwandeling op je werk of spelen met je kinderen. De richtlijnen geven een minimum aan. Voldoe je hieraan, dan ben je gezond bezig. Meer bewegen, sneller en intensiever is nog beter: dan vergroot je de kans dat je gezond wordt én gezond blijft.

Beweegcirkel

beweegcirkel met beweegrichtlijnenBegeleid je als professional anderen om meer te bewegen? Als hulpmiddel om het gesprek te voeren over starten met bewegen, ontwikkelt Kenniscentrum Sport de beweegcirkel. De beweegcirkel is voor iedere professional die betrokken is bij het stimuleren van bewegen. Of je dit nu doet als fitnesstrainer, praktijkondersteuner, buurtsportcoach of een heel ander beroep. De cirkel bevat invuloefeningen en voorbeelden ter inspiratie. Dit alles om te zorgen dat mensen niet alleen kunnen starten met bewegen, maar het ook blijven volhouden. De beweegcirkel is vanaf eind 2018 beschikbaar. Wil je op de hoogte blijven, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

 

Meer lezen? Lees ons artikel op Allesoversport.nl: Nieuwe beweegrichtlijnen, vragen uit de praktijk of bekijk onze filmpjes met voorbeeldoefeningen.

Totstandkoming nieuwe richtlijnen

De beweegrichtlijnen 2017 vervangen de oude Nederlandse Norm Gezond Bewegen, combi- en fitnorm.
Lees meer

Hoeveel beweegt Nederland

Wie beweegt voldoende? Wie zou meer moeten bewegen om aan de richtlijnen te voldoen?
Lees meer

Bot- en spierversterkende oefeningen

Wat verstaan we onder spier- en botversterkende oefeningen en balansoefeningen?
Lees meer

Waarom bewegen?

Bewegen is nodig om gezond te zijn en gezond te blijven.
Lees meer