Beweegrichtlijnen

Regelmatig sporten en bewegen is goed voor je, dat weten veel mensen best wel. Maar hoe breng je dat in praktijk? We duiken er nu wat dieper in: “Wat is regelmatig?” En: “Hoeveel moet je dan bewegen?” Vragen die regelmatig aan Kenniscentrum Sport worden gesteld.

De Beweegrichtlijnen 2017 zijn sinds 22 augustus 2017 de nationale standaard en geven een kennisbasis voor gezond bewegen. Handig voor alle Nederlanders en handig voor iedereen die in zijn werk sporten en bewegen inzet om mensen te helpen. Zoals de fysiotherapeut, de docent lichamelijke opvoeding, de zorgverleners of de yogaleraar.

Kenniscentrum Sport wijst je de weg in deze richtlijnen, geeft praktische voorbeelden en helpt je om de richtlijnen zelf in de praktijk te brengen.

Wat houden de beweegrichtlijnen in?

De beweegrichtlijnen gaan over de hoeveelheid lichaamsbeweging die nodig is voor een goede gezondheid. Dat betekent:

  • wekelijks 2,5 uur (150 minuten) bewegen,
  • verspreid over meerdere dagen.
  • Matig intensief, zodat je hartslag en je ademhaling iets hoger dan normaal zijn.
  • Voor kinderen, en jongeren tot 18 jaar is dat dagelijks minstens 60 minuten.

Je hoeft niet 30 of 60 minuten achter elkaar te bewegen, zelfs geen 10. Alle kleine beetjes helpen en tellen op tot 150 minuten in de week.

Naast die 2,5 uur, raden de richtlijnen volwassenen ook aan om twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen. Voor jongeren onder de 18 jaar geldt: 3 keer per week. Dat kan krachttraining zijn, maar ook traplopen, hardlopen en (trampoline)springen dragen hieraan bij.

De eerste stap

De richtlijnen geven een minimum aan. Voldoe je hieraan, dan ben je gezond bezig. Meer bewegen, sneller en intensiever is nog beter: dan vergroot je de kans alleen maar dat je gezond wordt en gezond blijft.

Meer lezen? Vind meer publicaties over de Beweegrichtlijn in de Kennisbank Sport en Bewegen van Kenniscentrum Sport of lees ons artikel op Allesoversport.nl: Nieuwe beweegrichtlijnen, vragen uit de praktijk.

Totstandkoming nieuwe richtlijnen

De beweegrichtlijnen 2017 vervangen de oude Nederlandse Norm Gezond Bewegen, combi- en fitnorm.
Lees meer

Hoeveel beweegt Nederland

Wie beweegt voldoende? Wie zou meer moeten bewegen om aan de richtlijnen te voldoen?
Lees meer

Bot- en spierversterkende oefeningen

Wat verstaan we onder spier- en botversterkende oefeningen en balansoefeningen?
Lees meer

Waarom bewegen?

Bewegen is nodig om gezond te zijn en gezond te blijven.
Lees meer