Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Consumentenuitgaven aan sport 2018 (2018)

factsheet 2018/18

In dit factsheet van het Mulier Instituut en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen staan de consumentenuitgaven voor actieve sportbeoefening centraal.

Het factsheet is gebaseerd op data van het Nationaal SportOnderzoek 2018. Voor dit onderzoek is in mei 2018 via het panel van GfK een representatieve groep van 2.351 Nederlanders van 15-79 jaar ondervraagd.

De belangrijkste inzichten zijn: zeventig procent van de Nederlandse huishoudens geeft in 2018 geld uit aan sport. Binnen de sportuitgaven wordt het vaakst geld besteed aan lidmaatschappen, sportkleding en -schoenen. Ruim vier op de tien Nederlandse huishoudens die in 2018 buiten de vaste lasten en dagelijkse uitgaven minder te besteden hadden dan in het jaar ervoor, hebben bezuinigd op sport. Vaker wordt bezuinigd op uitgaan, uit eten gaan en vakantie.

Ruim een kwart van de Nederlanders vindt de kosten verbonden aan het doen van sport bezwaarlijk. Dit aandeel is vergelijkbaar met dat in 2016. Ruim een vijfde van de sportende Nederlanders zou een andere sport beoefenen als de financiële situatie dat toeliet. Bijna dertig procent van de Nederlanders zou meer sporten als ze meer vrije tijd zouden hebben.

Literatuurverwijzing: Hover, P., Eldert, P. van, & Boer, W.I.J. de (2018). Consumentenuitgaven aan sport 2018: factsheet 2018/18. Utrecht: Mulier instituut.

Omschrijving

  • Jaar:
    2018
  • Plaats:
    Utrecht
  • Uitgever(s):
    Mulier instituut
  • Collatie:
    4 p. fig.
  • Mediumsoort:
    Factsheet
  • Trefwoord(en):